Consumenten hebben tegenwoordig geen tijd en zin meer om lange teksten te lezen. Ze willen snel en duidelijk een boodschap ontvangen. Bovendien zijn mensen steeds meer gefocust op audiovisuele elementen. Consumenten verwachten dat content op een leuke, aantrekkelijke en toegankelijke manier gebracht wordt. Hoe komt je online bedrijfscontent dan nog onder de aandacht bij de klant? Simpel: minder tekst, meer beeld. En daarvoor zijn video’s in de vorm van een uitleganimatie (ook wel bekend als explanimation, bedrijfsanimatie of motion graphic) uitermate geschikt.
Wat is een uitleganimatie?
Het fenomeen uitleganimatie (explanimation) komt uit Silicon Valley (VS), waar startups jaren geleden al zagen dat animatievideo een ideale manier is om mensen hun concept uit te leggen. In de VS worden animatievideo’s dan ook al jaren gebruikt door grote bedrijven. Een uitleganimatie – de naam zegt het al – is een animatievideo waarin je op een effectieve manier je bedrijf, product, website, app en andere zaken uitlegt. Het is de combinatie van audiovisuele aspecten die de uitleganimatie zo waardevol maakt. Door het gebruik van tekst, beeld en geluid kan de boodschap zeer effectief gecommuniceerd worden.
Een voorbeeld: de uitleganimatie van IKUU
Een uitleganimatie moet begrijpelijk, kort en doelgericht zijn. Marketing Intelligence bedrijf IKUU heeft dat in de uitleganimatie hiernaast goed begrepen. Hun animatievideo legt in anderhalve minuut uit wat het bedrijf doet, hoe ze het doen, en wat ze voor je kunnen betekenen.
Wat zijn de voordelen van een uitleganimatie?
In zijn blog ‘Explanimations: je value proposition in 60 seconden’ in Emerce benoemt auteur Eric van Hall een aantal interessante redenen waarom je uitleganimaties moet inzetten om je bedrijf of portfolio onder de aandacht te brengen. Onderstaand een korte samenvatting van zijn bevindingen:
Conversie
Uitleganimaties blijken een geheim wapen om je conversie flink op te krikken. De bedrijven die deze uitlegfilmpjes inzetten, halen daarmee doorgaans indrukwekkende conversieverbeteringen. Volgens webportal Internet Retailer verhoogt een video de waarschijnlijkheid van een aankoop met 85 procent. Daarnaast gaf 52 procent van de ondervraagde kopers aan dat de video het vertrouwen in het product verhoogde. Het gebruik van het woord ‘video’ in het onderwerp van een e-mail verhoogt het open-ratio met 13 procent en de CTR met 92 procent. Ook concludeert Internet Retailer dat 46 procent van de ondervraagden bereid is om een video te delen op sociale media.
Aandacht vasthouden
Explainer-video’s zijn zeer geschikt om de aandacht van het publiek vast te houden. Uit onderzoek van Forbes blijkt dat 59 procent van drukbezette managers liever een video kijkt dan documentatie leest. Van hen klikt 65 procent vanaf YouTube door naar de bedrijfswebsite. Met een goed script kun je de aandacht vasthouden met zo’n 20 woorden per acht seconden.
Whitepaper: De uitleganimatie uitgelegd
Een uitleganimatie – de naam zegt het al – is een animatievideo waarin je op een effectieve manier je bedrijf, product, website, app en andere zaken uitlegt. In de whitepaper ‘De uitleganimatie uitgelegd’ wordt verteld wat een uitleganimatie precies is en zie je hoe het proces van het ontwikkelen van een animatievideo verloopt.
Download